Installering av QR leser i onVisit Følg
Introduksjon
QR-leseren håndterer inn/utsjekk av gjester i onVisit. QR-leseren kan installeres på skjermen hvor gjestene registrerer for selvbetjent skanning. I tilfeller hvor det er resepsjonens oppgave å sjekke gjester inn/ut kan QR leseren installeres på en resepsjons-PC.
QR-leserne levert fra Adaptive er ferdig konfigurert for bruk i onVisit slik at programmering av skanneren vil normalt ikke være nødvendig.
Finn QR-leser sin COM Port
- Logg inn på aktuell maskin med administrasjonsrettigheter.
- Koble QR-leser til en USB port på maskinen. Windows starter automatisk konfigurering og knytter leseren til en COM Port.
- Gå inn i "Device Manager" (Enhetsbehandling) og sjekk hvilken COM Port QR-leseren benytter. Noter nummeret, i dette tilfellet er det en Genesis 7580 QR-leser på COM6:
Ved installasjon på gjesteregistreringsskjerm
- onVisits gjesteregistreringsapp håndterer kommunikasjonen mellom QR leser og onVisit.
- Logg inn i onVisit web portalen og gå til valget for registreringsklientinnstillinger i kontrollpanelet.
- onVisit har støtte for ulike konfigurasjoner per gjesteregistreringsskjerm. I miljøer hvor det er flere skjermer med ulike innstillinger må innstillingene gjøres per klient.
- Finn rett klient og velg "Rediger":
- Gå til seksjonen "Scanning" (Skanning) og aktiver aktiver scanning:
- Gå deretter til seksjonen "Barcode scanner settings" og legg inn COM Port nummer som samsvarer med innstillingen fra Device Manager i Windows. I dette tilfellet COM Port 6, dermed legger vi inn "6":
- Lagre innstillingene og kjør en omstart av onVisit gjesteregistrerings app. Dette utføres på skjermen eller fra menyvalget "Registreringsklienter" i kontrollpanelet i onVisit web portal.
- Nå skal lesing av QR kode fra digitalt gjestekort eller besøksetikett fungere. Sjekk ved å lese av en QR kode fra en av overnevnte.
Ved installasjon av ScannerService
Her vil det være ulikhet knyttet til hvilken versjon av onVisit man kjører. Det er lik framgang for versjoner 5.6 og eldre, og det er lik framgang for versjoner 5.7 og nyere.
- Finn din versjon av onVisit via "Generelle innstillinger" under "Innstillinger" i kontrollpanelet i onVisit administrasjonsweb (adminweb):
- Følg prosedyren til 5.6 eller 5.7, avhengig av din versjon:
ScannerService i onVisit 5.6 og eldre
I onVisit 5.6 og eldre må ScannerService-klienten ved førstegangsoppsett pakkes av Support.
Hvis ScannerService ikke er satt opp fra før av
- Pakk ut filene fra ZIP til en folder på maskina som scanneren er tilkoblet.
- Kjør fila "_Install.bat" som admin.
- Gå til Services (Tjenester) og start ScannerService:
Rediger COM Port i ScannerService
- Åpne fila "Adaptive.onVisit.ScannerService.exe.config".
- Under "PORT SETTINGS" endrer du verdien på "PortName" til å være lik COM Port vist i Device Manager. I dette tilfellet "COM6" eller "6":
- Lagre fila over, og lukk den.
- Gå til Services (Tjenester), og restart ScannerService:
ScannerService skal nå kunne brukes til inn og utsjekk ved scanning av gyldig QR-kode.
ScannerService i onVisit 5.7 og nyere
Etter ScannerService er startet lokalt må den i nyere versjoner også registreres i adminweb.
Gjør dette ved å gå til kontrollpanelet, og deretter ScannerService-klienter:
Dersom klienten er kjørende og ikke tidligere registrert, skal den dukke opp under fanen for "Uregistrerte klienter":
Trykk registrer i bildet over for å registrere ScannerService-klienten i adminweb.
Når klienten er registrert skal den dukke opp i lista over registrerte klienter.
Oppdatering av ScannerService-klient
Dersom onVisit har gjort oppdatering som påvirker ScannerService kan klienten bli utdatert. Support vil som regel sørge for at klienter blir oppdatert til riktig versjon i disse tilfellene, men dersom klienten av en eller annen grunn ikke er oppdatert vil det kunne vises slik i lista over ScannerService-klienter:
For å løse dette kan man som administrator gå til onVisit Update i kontrollpanelet:
Deretter stanser man og oppdaterer den aktuelle klienten. I bildet over ser vi at både LaneService og ScannerService-klientene er på eldre versjon enn forventet versjon.
For å stoppe klienten trykker man på det sorte stopp-ikonet, deretter trykker man på oppdaterings-ikonet som blir tilgjengelig etter klienten er stoppet. Se egen guide for mer informasjon om onVisit Update
Etter at klienten er oppdatert kan man starte den igjen ved å trykke på det sorte start-ikonet:
Etter at ScannerService-klienten er oppdatert og startet vil den være klar til bruk.